Ajankohtaista

Tuulilasien kunnossa usein huomautettavaa

Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto ja Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) järjestivät yhdessä Helsingin Metropolian, Turun ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun sekä Oulun yliopiston kanssa talvella kampanjan, jossa muistutettiin autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Kampanja oli ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Kampanjassa tarkistettiin Lahdessa, Turussa, Nokialla ja Limingassa ABC Liikenneasemien pihoilla ilmaiseksi autojen tuulilaseja. Autoilija sai tarkistuksesta oman tarkistusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko tuulilasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut. Yhteensä tuulilaseja tarkistettiin hiihtolomaviikonloppujen aikaan 3 200 kappaletta.

Tarkistusten tulokset olivat huolestuttavia. Tuulilaseista toimenpiteitä vaativia oli 49 % ja kunnossa 51 %. Tuulilaseista siis noin puolet vaatii toimenpiteitä ja puolet on kunnossa. Eri paikkakuntien tulokset olivat hyvin samanlaisia valtakunnallisiin verrattuna ja eroa oli vain muutamia prosentteja tilastoissa. 


Pöytäkirja 4/2013

Tarkistettuja autoja ikäryhmittäin vertailtaessa voidaan havaita että mitä uudempi auto sitä todennäköisimmin tuulilasi on kunnossa. 

autojono kevät 3 2 310x195

Kampanjassa mukana olleet aikovat jatkaa tuulilasikampanjaa jälleen ensi vuonna.

Lue tästä kampanjan raportti!


Lisätietoja:
 

tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry
puh. 0400 904 003

liiketoimintajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover
puh. 040 580 0403

viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto
puh. 040 751 1173

johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) puh. 029 5345 310


Valtakunnallinen Tuulilasikampanja starttaa helmikussa

Autoalan Keskusliitto on yhdessä vuoden 2015 yhteistyökumppaninsa Saint-Gobain Autoverin kanssa ideoinut liikenneturvallisuuskampanjan, joka keskittyy tuulilasien kuntoon. Kampanjan avulla kiinnitetään autoilijoiden huomio tuulilasin merkitykseen liikenneturvallisuudelle. Mukana kampanjassa ovat myös Autoliitto ja Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi).

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa.

Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Liian usein saamme talvisin lukea uutisia autoilijoista, jotka ovat joutuneet onnettomuuteen siksi, etteivät ole viitsineet puhdistaa tuulilasia lumesta ja jäästä. Huonossa kunnossa olevat tuulilasinpyyhkijät naarmuttavat surutta lasin pintaa. Tuttua on myös se, kuinka naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Valtakunnallinen tuulilasien tarkistuskampanja toteutetaan hiihtolomaviikkojen 2016 yhteydessä Lahdessa, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Kampanjan käytännön toteutuksessa apuna ovat Metropolian, Tampereen ja Turun ammattikorkeakoulujen ja Oulun yliopiston opiskelijat sekä Autoliiton tiepalvelumiehet.
 

Lisätietoja:
Tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0400 904 003
 Liiketoimintajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover, puh. 040 580 0403
 Viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040 751 1173
johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), puh. 029 5345 310


Tulosta