Sidosryhmätiedote 3/2014
yläpalkki talvi

Autokauppa 2015 oli suurmenestys

Autokauppa 2015 -autoalan suurtapahtuma järjestettiin Finlandiatalolla 6.11. Tilaisuus oli loppuunmyyty sekä näytteilleasettajien että osallistujien osalta. Katso kuvagalleria!

Tapahtuman pääteemana oli digitalisaatio ja se miten muutos muovaa autokauppaa ja ostokäyttäytymistä. Pekka Rissa kuvasi tilaisuutta herättelyksi. "Erityisesti tässä haastavassa taloustilanteessa on pakko uskaltaa ottaa askeleita täysin uusiin suuntiin. AKL:n tehtävänä on kertoa jäsenilleen uusista mahdollisuuksista ja siitä kuinka huomioida tulevaisuuden trendit omassa toiminnassa tuottoisasti. Digitaalisuus tulee nähdä mahdollisuutena, ei uhkana. Kaikki liiketoiminnan muutokset tulee jatkossa suunnitella digitaalisuus huomioiden", Rissa korosti.

Seuraava Autokauppa 2016 järjestetäänkin suuresta suosiosta johtuen kaksipäiväisenä Messukeskuksessa 17. - 18.11.2015.

Merkitse ajankohta kalenteriisi!

Seuraa meitä myös facebookissa: facebook.com/AKLry ja twitterissä: @autoala!

Marraskuussa ensirekisteröitiin 7 220 henkilöautoa

Marraskuussa rekisteröitiin 7 220 uutta henkilöautoa.  Tammi – marraskuussa on ensirekisteröity 99 145 uutta henkilöautoa ja viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna henkilöautojen rekisteröintimäärä on kasvanut 1,7 prosenttia. Talouskehitykseen nähden tulosta voidaan pitää kohtuullisena; olemme kuitenkin jäljessä noin 30 % 150 000 auton myynnistä, jolla autokannan keski-iän kohoaminen pysäytettäisiin.

AKL-Sertifiointi Oy:lle akkreditointi –
Sertifioinnit täyttävät kansainväliset standardit

Finas Akkreditointipalvelu on 14.11.2014 myöntänyt AKL-Sertifiointi Oy:n sertifiointitoiminnalle kansainvälisesti tunnustetun akkreditoinnin (akkreditointivaatimus SFS-EN/IEC 17021:2011).

Akkreditointipäätöksen myötä AKL-Sertifiointi Oy on autoalalle pätevöitynyt sertifiointilaitos (tunnus S044), jonka myöntämät ISO 9001 ja ISO 14001 sertifioinnit täyttävät kansainvälisen standardin vaatimukset.

AKL-Sertifiointi Oy:n päätuotteet ovat Laatujohtamisjärjestelmä ISO 9001:n ja Ympäristöjohtamisjärjestelmä ISO 14 001:n sertifioinnit ja auditoinnit sekä autoalan omien laatu- ja ympäristöohjelmien auditointi- ja sertifiointipalvelut. Lisäksi AKL-Sertifiointi vastaa autoalan sähköturvallisuuteen liittyvistä henkilöpätevyyssertifioinneista (Rajoitettu S3, SFS 6002).

Autoalan Keskusliitto ry perusti autoalalle oman sertifiointilaitoksen AKL-Sertifioinnin vuoden 2011 lopussa. Auditointi- ja tarkastustoiminnan palveluiden kattavuuden ja riittävät resurssit takaamme yhteistyökumppaneidemme avulla alihankintasopimuksilla ostopalveluina.

Akkreditointitodistus löytyy täältä.

AKL ja Dynamo voittivat Suksee-kilpailussa

Aamulehti järjestää vuosittain Suksee-kilpailun, joka on tarkoitettu kaikille mainonnan ammattilaisille ja heidän asiakkailleen.

Kilpailussa palkitaan kolme kampanjaa tasavertaisina voittajina. Yksi tämän vuoden voittoisista töistä oli AKL:n ja mainostoimisto Dynamo & Sonin yhteistyön hedelmiä. ”Älä aja itseäsi loppuun”-kampanjalla AKL halusi olla mukana parantamassa liikenneturvallisuutta ja muistuttamassa autoilijoita väsyneenä ajamisen vaaroista.

Aiemmin tänä vuonna AKL on korostanut kampanjoillaan auton säännöllisen huoltamisen tärkeyttä ja muistuttanut, että tutkimusten mukaan merkkihuollossa huolletut autot säilyttävät arvonsa muita paremmin.

Suksee-kunniakirja-pieni

Auto- ja kuljetusalalle työnjohdon ammattitutkinto

AKL:n esityksestä autoalan työnjohdon koulutuskokeilu on päätetty vakiinnuttaa. Autoalan työnjohdon ammattitutkinto on lisätty  tutkintorakenteeseen 1.10.2014 alkaen.

Autotie.fi avattu! - palvelua ostajille ja automyyjille

Uusi Autotie.fi-palvelu tarjoaa kuluttajille uudenlaisen, tarpeisiin pohjautuvan tavan etsiä ja vertailla itselleen sopivia autoja sekä tehokkaan sähköisen myyntityökalun automyyjien käyttöön. Autotie on auton vaihtamisen palvelu, jonka tavoitteena on tehostaa vaihtoautokauppaa sekä ostajan että myyjän kannalta.

Autotie.fi tarjoaa asiakkailleen runsaasti uusia ominaisuuksia. Pikayhteydenottopalvelu ja live-chat tarjoavat uudenlaisia, interaktiivisia yhteydenpitotapoja ostajan ja myyjän välille.  Autotie palvelee aktiivisesti sekä ostajaa että myyjää kaupanteon eri vaiheissa, mikä varmistaa paremman palvelutason ja tehostaa vaihtoautokauppaa.

Autotie.fi-palvelusta vastaa Netwheels Oy. Autotie korvaa Sanoman omistaman Oikotie Autot -palvelun. Oikotie Autojen kävijät ohjataan Oikotieltä Autotielle ja Oikotie Autojen asiakkaat jatkavat uudessa palvelussa nykyisillä sopimuksilla. Lue lisää www.autotie.fi

Autoalan Keskusliiton
näkemys koti- ja etämyynnistä

Haluamme tuoda myös sidosryhmiemme tietoon näkemyksemme Kauppalehti.fi – sivustolla perjantaina 10.10.2014 julkaistuun artikkeliin Näin saat auton ilmaiseksi.

Näkemyksemme mukaan artikkeli (ohessa linkkinä) kuvaa koti- ja etämyynnin lainsäädännöllistä viitekehystä autokaupassa varsin hyvin. Siihen oli kuitenkin lipsahtanut yksi asiavirhe. Artikkelin mukaan kuluttaja saa pitää auton ilmaiseksi, jos myyjä ei hae sitä pois kahden kuukauden kuluessa.

Kuluttajansuojalain 6 luvun 20 §:n mukaan kuluttajan vastuu tavaran säilyttämisestä elinkeinonharjoittajan lukuun lakkaa kahden kuukauden kuluttua tavaran vastaanottamisesta ja kuluttaja saa tavaran vastikkeetta, jollei elinkeinonharjoittaja mainitussa ajassa nouda tavaraa, jollei se ole elinkeinonharjoittajan kannalta ilmeisen kohtuutonta. Autokaupan kysymyksessä ollen auton luovuttaminen ilmaiseksi kuluttajalle lienee elinkeinonharjoittajan kannalta kaikissa tapauksissa kohtuutonta. Näin ollen säännöksellä ei siltä osin lähtökohtaisesti ole merkitystä autokaupassa.

Artikkeli kuvaa joka tapauksessa erinomaisesti autokaupan nykytilaa etä- ja kotimyynnin osalta. Sekä ostajat että myyjät haluavat yhä enenevässä määrin tehdä autokauppaa nykyaikaisilla, sähköisillä menetelmillä. On sääli, että voimassa oleva lainsäädännöllinen viitekehys huomattavassa määrin vaikeuttaa tai jopa estää sekä ostajien että myyjien haluaman kaupantekotavan. Joka tapauksessa se nostaa sekä etä- että kotimyynnin transaktiokustannuksia. Se ei voi olla kuluttajankaan etu.

AKL/Pekka Rissa

joulukortti2014