Sidosryhmätiedote 2/2015
talvi

Marraskuussa rekisteröitiin 8 992 uutta henkilöautoa

Marraskuussa ensirekisteröitiin 8 992 henkilöautoa, mikä on 24,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Luvussa näkyy erityisesti romutuspalkkiokokeilun tuoma myynnin kasvu. Vuoden alusta lukien uusia henkilöautoja on rekisteröity 100 887 kappaletta. Viime vuonna vastaavana aikana rekisteröitiin 99 145 henkilöautoa.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin marraskuussa 963 kappaletta, joka on 17,7 % enemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Tammi – marraskuussa uusia pakettiautoja on rekisteröity 10 409 kappaletta, mikä on 6,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.

Kuorma-autoja rekisteröitiin marraskuussa 187 kappaletta ja viime vuoden marraskuuhun verrattuna määrä kasvoi 19,1 prosenttia. Kuluvana vuonna on rekisteröity 2 476 uutta kuorma-autoa, mikä on 5,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna kolmen neljänneksen aikana.

Linja-autoja on ensirekisteröity tammi – marraskuussa 489 kappaletta ja viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna määrä on 26 prosenttia pienempi.

Marraskuun ensirekisteröintitilastot

Ensi vuonna autojen ensirekisteröintien ennakoidaan kasvavan

Eduskunta on 20.11. päättänyt pieni- ja keskipäästöisten autojen autoveron alentamisesta portaittain vuosien 2016–2019 alussa. Keskivertoauton autovero alenee ensi vuoden alussa 0,5–0,7 prosenttiyksikköä. Keskihintaisessa autossa se tarkoittaa 200–300 euron hinnan alennusta. Vero alenee suhteellisesti eniten 80 g/km:n päästöluokassa, jossa vähenemä on lähes 1,5 prosenttiyksikköä. Tällä hetkellä Suomessa myytävien uusien autojen autoveroprosentti on keskimäärin 20 – 21 % arvonlisäverollisesta hinnasta.

Autoalan ennusteryhmä on nostanut hieman ennusteitaan ensi vuodelle. Uusia henkilöautoja ennustetaan vuonna 2016 ensirekisteröitävän 110 000 ja pakettiautoja 12 000 kappaletta. Kasvuun vaikuttaa autoveron alenemisen lisäksi myös se, että romutuspalkkiolla syksyn aikana myydyistä autoista osa rekisteröidään vasta ensi vuoden puolella. Myös talouden hienoisen kasvun on ennakoitu heijastuvan uusien autojen kysyntään.

Merkkihuolto.fi -sivut uudistuivat

Valtuutetut merkkihuollot jatkavat kampanjointia radiossa kaikilla kaupallisilla kanavilla ja internetissä bannerimainoksin. Uudet merkkihuolto.fi -sivut on julkaistu.

Käy katsomassa!
Merkkihuolto logo

Autokauppa 2016 -suurtapahtuma jälleen menestys!

Autokauppa 2016 -tapahtumaan 17.11.2015 Helsingin Messukeskuksessa osallistui lähes 600 autokaupan yritysten, sidosryhmien ja tavarantoimittajien edustajaa ja päättäjää!

Päivän aikana paneuduttiin sekä itsensä että yrityksen kehittämiseen teemalla Kehitä ja kehity - yhdessä parempi tulevaisuus. Muun muassa digitalisaatio ja robotiikka muovaavat maailmaa ja autokaupan täytyy pysyä kehityksessä mukana. Puhujakaarti oli merkittävä heti tilaisuuden alusta lähtien, sillä Autokauppa 2016 –tapahtuman avasi valtiosihteeri Paula Lehtomäki.

Täna vuonna työpajoissa ja uutuutena klinikoissa pureuduttiin johtamiseen, markkinointiin, liiketoimintamalleihin ja käyttäjälähtöisyyteen sekä jälkimarkkinoinnin haasteisiin ja nykytilaan Euroopan ja muun maailman näkökulmasta.

Katso kuvat tapahtumasta!

Romutuspalkkiokokeilu oli jättimenestys

Romutuspalkkiolla on tilattu nyt 8 000 uutta autoa. Sille varattu kiintiö on siis täysi. 1 500 euron palkkiota maksetaan kuitenkin tammikuun loppuun asti toimitettaviin uusiin autoihin, mikäli romutuspalkkiosta on ehditty niiden tilaus- ja kauppasopimuksessa sopia ennen kiintiön täyttymistä.

Suomessa aloitettiin heinäkuun alussa autojen romutuspalkkiokokeilu. Hankkeen tavoitteena oli uudistaa autokantaa, vähentää liikenteen päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Kokeilu saavutti heti suuren suosion kansalaisten keskuudessa.

talvikuva