Sidosryhmätiedote 2/2013
yläpalkki3

Merkitse kalenteriisi: Autoalan vuosimarkkinat 2014

keskiviikkona 9.10.2013 klo 9.00-16.00 Hilton Kalastajatorpalla Helsingissä

Viimeinen ilmoittautumispäivä 2.10.2013, ilmoittaudu tästä!

Elokuussa rekisteröitiin 7 729 uutta henkilöautoa

Elokuussa rekisteröitiin 7 729 uutta henkilöautoa, mikä on 2,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Vuoden alusta lukien Suomessa on rekisteröity 72 738 uutta henkilöautoa, mikä on 10,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. LUE LISÄÄ!

Tienkäyttömaksu on tervetullut, mutta kaukainen skenaario

Liikenneministeriö esitteli tänään Jorma Ollilan johtaman oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä pohtivan työryhmän välitilinpäätöksen. Autoalan mielestä siinä esitetyt ajatukset autokannan uudistamiseksi ovat tervetulleita. Ne ovat olemassa olevan hallitusohjelmankin linjausten mukaisia. Hallitusohjelmassa esitetään autoilun verotuksen painopisteen siirtoa auton hankinnasta sen käyttöön. Tosin toistaiseksi tällä vaalikaudella hallitus on korottanut autoveroa vuosittaista veroa enemmän.

Vaikka autoala pitää työryhmän avauksia pääosin tervetulleina, on syytä muistaa, että verotuksesta vastaa Suomessa Valtiovarainministeriö. Lisäksi teoriassakin tienkäyttömaksut voisivat olla käytössä vasta ensi vuosikymmenellä.

AKL:n yhteistyökumppani 2013 Fennia: Vakuuta harraste- ja museoajoneuvosi vahinkojen varalta

Harraste- ja museoajoneuvot kannattaa vakuuttaa asiaankuuluvasti, sillä usein niiden kunnostamiseen on käytetty paljon aikaa, vaivaa ja rahaa. Siksi vapaaehtoinen harraste- ja museoajoneuvokasko on arvoisensa lisäturva vahingon varalta.

Aprikoitko kiilteleekö autotallissasi harraste- vai museoajoneuvo? Lue lisää...

Veho Group Autoalan energiatehokkuuden toimenpideohjelmaan

Veho Group Oy Ab on liittynyt Autoalan energiatehokkuuden toimenpideohjelmaan yhteensä 24 toimipaikalla.

Liittymällä energiatehokkuuden toimenpideohjelmaan yritys saa raamit energian käytön tehostamiseksi ja kustannussäästöjen saavuttamiseksi.

Ruotsin Markkinatuomioistuimen ratkaisu riippumattoman korjaamoketjun harhaanjohtavasta markkinoinnista

Ruotsin markkinatuomioistuin kielsi päätöksellään 2013:8 riippumatonta korjaamoketjua MECA Sweden AB:tä käyttämästä markkinoinnissaan väittämiä, että he ovat merkkikorjaamo (märkesverkstad) kaikille merkeille, käyttävät ainoastaan alkuperäisosia, voivat palvella kaikkia autoja ja että heidän hintansa ovat usein halvempia kuin valtuutetuissa merkkikorjaamoissa.

Kaikki em. väittämät todettiin ratkaisussa harhaanjohtaviksi ja sopimattomiksi. MECA Sweden Ab:tä kiellettiin niin ikään käyttämästä markkinoinnissaan harhaanjohtavina seuraavia väittämiä: Merkistä riippumatta MECA Sweden AB:ltä löytyy MECA-mekaanikko, jolla on kompetenssi ja koulutus huoltaa merkkiä

• MECA-korjaamot voivat toteuttaa samat huollot ja korjaukset kuin valtuutetut korjaamot
  • MECA:n osat voivat olla korkeatasoisempia kuin valtuutettujen korjaamoiden osat
  • MECA voi tarjota vähintään saman huoltotason, mutta yleisesti ottaen huomattavasti edullisemmin kuin valtuutetut korjaamot.

Ohessa linkit oikeuden päätökseen ja MECAn tiedotteeseen.

parkkipaikka-kevät-310x195

Merkkikorjaamot ylivoimaisia Tekniikan Maailman korjaamotestissä

Tekniikan Maailman kesäkuun numerossa 11/2013 julkaistiin korjaamotesti, jossa merkkikorjaamot jyräsivät ns. vapaat korjaamot.

Uutinen testistä on luettavissa Tekniikan Maailman sivustolla.