Sidosryhmätiedote 1/2015
yläpalkki kesä

Romutuspalkkiokampanja 1.7.-31.12.2015

logo

Suomessa toteutetaan romutuspalkkiokampanja 1.7.-31.12.2015. Kampanja tukee Suomen tavoitetta vähentää päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta, sillä moderni auto on jopa 50 % turvallisempi ja kuluttaa polttoainetta noin kolmanneksen vähemmän kuin 1990-luvun auto. Romutuspalkkiokampanjan aikana saa kuluttaja vanhan henkilöautonsa romutettuaan 1 500 euron alennuksen uuden auton oston yhteydessä.

Auton ostajan tarkistuslista romutuspalkkiokampanjassa

1) Auto tulee luovuttaa kierrätykseen viralliseen vastaanottopisteeseen, josta auton omistaja saa romutustodistuksen. Auton romuttaminen on Suomessa maksutonta. Valtuutettujen vastaanottopisteiden sijainnin voi tarkistaa Suomen Autokierrätyksen sivuilta, kesäkuun puolivälin jälkeen osoitteesta www.romutuskampanja.fi tai puhelinnumerosta 0800 05044.

2) Romutettavan auton ja tilalle hankitun uuden auton tulee molempien olla henkilöautoja.

3) Romutustodistus ja uuden auton tilaussopimus on päivätty ajankohdalle 1.7.–31.12.2015. Jos auto on jo ehditty romuttaa ennen heinäkuun alkua, sitä ei voi enää hyödyntää romutuspalkkion saamiseen. Alkuperäinen romutustodistus luovutetaan myyjälle uuden auton oston yhteydessä.

4) Romutuspalkkion voi hyödyntää samasta romutettavasta autosta vain kerran ja yhteen uuteen autoon voi käyttää vain yhden romutuspalkkion.

5) Romutettavan auton on oltava vähintään 10 vuotta vanha.

6) Romutuspalkkion saajan tulee olla romutettavan auton viimeinen ajoneuvoliikennerekisteriin merkitty omistaja. Avustuksen saajan on siis tullut olla merkittynä romutettavan auton omistajaksi ennen kuin auto poistetaan lopullisesti rekisteristä. Jos auton omistaja ei ole vielä tehnyt omistajanvaihdosta ajoneuvoliikennerekisteriin, se on tehtävä katsastustoimistossa ennen kuin ajoneuvo romutetaan, jos omistaja haluaa hyödyntää romutuspalkkion.

7) Romutuspalkkio voidaan myöntää vain yksityishenkilölle.

8) Romutuspalkkio myönnetään vain sellaisen uuden auton hankintaan, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi).

Lisätietoa romutuspalkkiokampanjasta:

Trafin ohjeistus romutuspalkkiokampanjasta
Laki romutuspalkkiokokeilusta

Toukokuussa rekisteröitiin 9 114 uutta henkilöautoa

Toukokuussa rekisteröitiin 9 114 uutta henkilöautoa, mikä on 9,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa.

Toukokuun ensirekisteröintimääriin viime keskiviikkona julkaistun hallitusohjelman autoverokirjaus ei vielä vaikuta, sillä uusien autojen toimitusajat ovat usein muutaman kuukauden mittaisia.  Autoala pitää kuitenkin tärkeänä, että hallitusohjelmaan tehty autoverolinjaus johtaa mahdollisimman nopeasti konkreettiseen lakiesitykseen.

Lue koko tiedote

Merkkihuolto.fi -sivusto uudistui

Merkkihuolto.fi -sivusto siirtyi www.autotie.fi -sivujen alle. Uudistuneet, aiempaa toimivammat nettisivut on rakennettu kuluttajalähtöisesti ja erityisesti mobiilitoimivuuteen on panostettu.

Mainostaja! Ota yhteyttä:
Mika Lumiaho, Myyntijohtaja
mika.lumiaho (a) netwheels.fi

Merkkihuolto logo

Autoala: hallitusohjelman linjaus autoverosta merkittävä virstanpylväs

Hallitusneuvotteluissa rakennettu strateginen ohjelma julkistettiin viime viikolla. Ohjelmassa esitetään autoveron laskua.

Vaikka autoala pitää valittua linjausta autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hyvänä, on neljän vuoden asteittainen autoveron alennus etenemistapana haastava. Pahimmillaan voi käydä niin, että kahtena ensimmäisenä vuonna autokauppa hiljenee sen sijaan että se kasvaisi. Autoala pitää parempana, että muutokset autoveroon tehdään kerralla. Näin dynaamiset vaikutukset ovat positiivisia ja autokannan uudistuminen pääsee heti täyteen vauhtiin.

Lue koko tiedote

AKL:n hallitus 2015

Keskusliiton kokouksessa valittiin erovuoroisten hallituksen jäsenten tilalle kaksivuotiskaudelle uusina jäseninä:

• johtaja Harri Buddas, VV-Autotalot Oy, Helsinki
  • puheenjohtaja Taneli Hakkarainen, Autoalan ja Korjaamoiden Liitto ry, Helsinki
  •  toimitusjohtaja Pekka Kivinen, ALD Automotive, Vantaa.

Liiton 1. varapuheenjohtajana jatkaa toimitusjohtaja Heikki Hedman Turusta ja 2. varapuheenjohtajana toimitusjohtaja Timo Yli-Salomäki Helsingistä.

Katso hallituksen kokoonpano TÄSTÄ

Kunniapuheenjohtaja Pekka Helanderille kauppaneuvoksen arvonimi

Tasavallan Presidentti on 8.5.2015 myöntänyt Autoalan Keskusliitto ry:n edelliselle puheenjohtajalle, kunniapuheenjohtaja Pekka Helanderille kauppaneuvoksen arvonimen.

Pekka HelanderPekka Helander