Sidosryhmätiedote 1/2014
yläpalkki

Autoalan tarkistettu rekisteröintiennuste vuodelle 2014 on 107 000 henkilöautoa

Autoalan ennusteryhmä kokoontui 9.4.2014 ja alensi vuoden 2014 henkilöautojen rekisteröintiennustetta 5000 autolla 107 000 kappaleeseen.

Tilastokeskuksen maaliskuun kuluttajabarometrin mukaan kuluttajien epävarmuus on edelleen korkealla tasolla. Maaliskuussa barometrin mukaan ”ajankohdan otollisuus kestokulutustavaroiden ostamiseen” saldoluku laski selvästi verrattuna edelliseen kuukauteen.

Hallituksen kehysriihen päätökset kavensivat kuluttajien käytettävissä olevaa tuloa, joka varmasti näkyi heti barometrissa.

Autoalan ennustetyöryhmän ennuste on nyt +3,4% korkeampi kuin edellisen vuoden toteuma. Kasvun selittää pääosin kehysriihessä tehdyn taksiveron huojennuksen poisto vuoden 2015 alussa. Päätös  aikaistaa vuoden 2015 taksikauppoja arviolta noin 1000 – 1500 loppuvuodelle 2014, mikä nostaa kuluvan vuoden rekisteröintejä.

6.11.2014 Autoalan suurtapahtuma Finlandia-talossa

Autokauppa 2015  on tarkoitettu päätöksen-tekijöille autokaupan liiketoiminnan aloilta, vähittäiskaupasta, maahantuonnista ja alan sidosryhmistä.

Tilaisuudessa tulee olemaan keynote-puhujia ja pöytäryhmäkeskusteluja sekä loistavat mahdollisuudet verkostoitumiseen.

Merkitse ajankohta kalenteriisi. Lisätietoja tapahtumasta tulossa pian!

Katso video täältä!

Hanna Kalenoja on nimitetty Tieliikenteen Tietokeskuksen eritysasiantuntijaksi

DI, TkL Hanna Kalenoja (46) on nimitetty Hanna Kalenoja nettiTieliikenteen Tietokeskuksen erityisasiantuntijaksi 1.4.2014 alkaen professori Harri Kallbergin siirryttyä eläkkeelle.

Hanna Kalenoja on aiemmin työskennellyt Tampereen teknillisessä yliopistossa tutkimuspäällikkönä. Tieliikenteen Tietokeskuksen lisäksi Kalenoja työskentelee jatkossa myös Sitossa liikenteen johtavana konsulttina 11.8.2014 alkaen.  AKL:n ja Autotuojien omistama Tieliikenteen Tietokeskus tuottaa tutkimus- ja tilastotietoa isäntäjärjestöilleen.

Sinä teet suojatien -yhteiskampanja alkoi

Liikenneturvan, Moliken ja poliisin yhteiskampanja kehottaa autoilijoita ja muita tiellä liikkujia ottamaan vastuuta suojatieturvallisuudesta. Suojatie on vain maalia asfaltilla. Me – sinä ja minä teemme suojatien.

Valtakunnallinen radiokampanjointi alkoi 2.4. Kampanjaviesti leviää sosiaalisessa mediassa ja osallistujien toimesta lehdissä, verkkosivuilla ja tapahtumissa.

Kampanjasivustolle tästä linkistä

Pekka

Autoalan Keskusliitto ja Saint-Gobain Autover yhteistyöhön

Autoalan Keskusliitto AKL ry ja Saint-Gobain Autover ovat sopineet yhteistyöstä vuodelle 2014. Yhteistyön tarkoituksena on lisätä niin kuluttajien kuin autoalalla toimivien yritystenkin yleistä tietoisuutta lasin – ja etenkin tuulilasin - merkityksestä osana nykyaikaisen ajoneuvon korirakennetta ja merkitystä liikenne- ja matkustajaturvallisuuteen. Kaikki asioita, joita ei liikaa voi korostaa.

”AKL ry:ssä haluamme myös korostaa laadun läpilinjaisuutta, aivan kuten Saint-Gobain Autover. Sen vuoksi on hienoa, että yhteistyövuotemme käynnistyy nyt Saint-Gobain Autoverin kanssa. Yhteistyö on looginen jatkumo viime vuonna aloitetulle korjaamoiden laadun kehittämiselle" Pekka Rissa toteaa.

Missä ovat hyvät uutiset autoalalta?

Tuore AKL Barometri osoittaa, että sopeuttamistoimet ovat elintärkeitä autoalalle kuluvana vuonna.

Autokauppiaat ovat jo useamman vuoden sinnitelleet heikon kannattavuuden kanssa. Vielä viime vuonna autoliikkeistä 62 prosentilla nettotulos pysyi samana tai nousi vuoteen 2012 verrattuna huolimatta siitä, että alalla oli suhteellisen vähän irtisanomisia tai lomautuksia.  Barometrin mukaan 38 prosenttia autokauppiaista pitää todennäköisenä, että joutuu tänä vuonna sopeuttamaan yrityksensä toimintaa kannattavuuden takaamiseksi myös henkilöstövähennyksin. Ala on tiukkoina viime vuosina pitänyt sitkeästi kiinni osaavasta työvoimastaan ja viime vuonna ala työllisti 27 500 ammattilaista.

Huolimatta siitä, että kilpailu korjaamoissa kiristyy jatkuvasti, yli puolet (55 %) kyselyyn vastanneista uskoo korjaamon työtarjonnan pysyvän ennallaan tai lisääntyvän tänä vuonna. Lähes sama osuus ( 56 %) uskoo korjaamon kannattavuuden pysyvän ennallaan tai paranevan.

Katso täältä ex-liikenneministeri Merja Kyllösen kannustusruno autokaupalle!

Merja Kyllönen
Toimitusjohtaja Pekka Rissa ja ex-liikenneministeri Merja Kyllönen.

Erinomaista  palautetta Autokauppiaspäiviltä

Autokauppiaspäivät 21.3., niin päivän seminaari kuin iltajuhla saivat erittäin hyvän palautteen osallistujilta. Arvosanaksi palautteista muodoistui 4,42 asteikolla 1-5.

Ensi vuonna Autokauppiaspäivät järjestetään 20.3.2015, merkitse päivämäärä jo nyt kalenteriisi!

"Hyvä otos  ajankohtaisia asioita erittäin hyvien esiintyjien kertomana toimi todella hienosti"

"Ohjelmaa oli uudistettu kivasti. Kokonaisuus toimi hyvin"

"Digitalisoituminen ja tulevien mahdollisuuksien ison kuvan antaminen sekä ajatusten herättäminen tapahtuneesta ja tulevasta"

"Alan haasteet tulivat hyvin esille. Esitykset antoivat hyvää pohdittavaa tässä autokaupan murroksessa"

Käytössämme on verkkolaskutus

Käytössämme on sähköinen ostolaskujen käsittely ja valmius lähettää verkkolaskuja. Mikäli haluatte vastaanottaa laskunne verkkolaskuina, ottakaa yhteyttä talouspäällikkö Piritta Mikolaan, p. 09-6803 2019, piritta.mikola(a)akl.fi

Autoalan Keskusliitto toivottaa hyvää pääsiäistä!

Hyvää pääsiäistä!