Sidosryhmätiedote 1/2013
yläpalkki

Onnea, luet juuri Autoalan Keskusliiton historian ensimmäistä sidosryhmien edustajille osoitettua sähköistä uutiskirjettä!

AKL tiedottaa jatkossa neljästi vuodessa alan ja järjestön ajankohtaisista asioista uutiskirjeellä.

akpylapalkki-uusi

80-vuotiasta Autoalan Keskusliittoa juhlistettiin Autokauppiaspäivien juhlaseminaarissa Kalastajatorpalla

AKL:n 80-vuotisjuhlaa vietettiin 43. Autokauppiaspäivien merkeissä Kalastajatorpalla 15.3.2013. Paikalla oli runsaasti autokaupan johtoa ja sidosryhmiemme edustajia. Puheenjohtaja Pekka Helander julkisti AKL:n suhdannebarometrin. Talouden epävarmuus näkyy alalla;  Jäsenyritysten johtajat uskovat, että kuluvana vuonna myydään 101 000 uutta henkilöautoa. Alan virallinen ennuste kuluvalle vuodelle on 105 000 uutta henkilöautoa.

Suurimpina uhkina pidetään edelleen kuluttajien epävarmuutta ja liian suuria alennuksia. Vaikka vaihtoautovarastojen kiertonopeus on edelleen kasvanut, autoliikejohtajat eivät pidä suuria vaihtoautovarastoja kovinkaan suurena uhkana ja yli 60 prosenttia uskoo vaihtoautojen hintojen pysyvän ennallaan. Puheenjohtaja Helander kävi lyhyesti läpi AKL:n historian vaiheita.

Ohessa osallistujien palautetta:

"Huippuesiintyjät ja hienosti rakennettu kokonaisuus"

"Hyödyllisintä oli kuulla autoalan sekä Suomen ja Euroopan talousympäristön nykytilasta ja näkymistä. Asiantuntevat puhujat"

"Autoalan johto saman katon alla. Verkostoituminen ja tutustuminen hyvä asia". Kokonaisuudessaan tärkeää asiaa"

"Hyvin järjestetty, hyvissä puitteissa ja hyvässä hengessä. Kiitos!"

Vuoden pääyhteistyökumppanimme Fennia tuki merkittävästi Autokauppiaspäivien järjestämistä. Kiitokset Fennialle!

Keskusliiton kokous 14.3.2013

Keskusliiton kokouksessa 14.3. käsiteltiin sääntömääräiset asiat. Liiton tilinpäätös 2012 ja talousarvio vuodelle 2013 hyväksyttiin.

Puheenjohtaja Pekka Helander valittiin yksimielisesti kolmannelle  puheenjohtajakaudelle. Katso hallituksen kokoonpano tästä.

liittokokous

Katsastuslain käsittely etenee

Hallitus antoi 14.3. eduskunnalle esityksen katsastuslain uudistamisesta. Esityksen mukaan myös autokorjaamot voivat jatkossa tehdä määräaikaiskatsastuksia kunhan laissa asetetut vaatimukset täyttyvät.

Autoalan Keskusliitto kannattaa uudistusta. Se lisää kilpailua, mistä hyötyvät erityisesti kuluttajat. Katsastuspalveluiden saatavuus paranee myös syrjäseuduilla kun katsastus- ja huoltopalvelut saa jatkossa yhdestä paikasta.  Lakiesitys on eduskunnassa lähetekeskustelussa tänään torstaina.

Lisätietoa...

Maaliskuussa rekisteröitiin 9492 uutta henkilöautoa

Maaliskuussa rekisteröitiin 9 492 uutta henkilöautoa, mikä on 58,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden maaliskuussa.

Vuoden 2012 maaliskuuhun verrattuna reilusti alhaisempi rekisteröintimäärä oli odotettu, sillä viime maaliskuun ensirekisteröintimäärät olivat edellisvuosia suurempia 1.4.2012 voimaan astuneen autoveron korotuksen vuoksi. Vuosina 2000 - 2011 maaliskuun keskimääräinen rekisteröintimäärä on ollut 11 794 kappaletta.

Autoveron muutos näkyy nyt erityisesti maalis- ja huhtikuun ensirekisteröintien muutosprosenteissa. Viime vuoden maaliskuussa tehtiin kyseisen kuun kaikkien aikojen ennätys rekisteröintimäärissä ja huhtikuu oli puolestaan kaikkien aikojen huonoin huhtikuu tarkasteltaessa 30 viime vuotta.

Vuoden alusta lukien henkilöautoja on ensirekisteröity 27 640 kappaletta.

fb

AKL on nyt myös facebookissa, katso uusimmat uutiset ja tutustu historiaan: www.facebook.com/AKLry!

Anna meille palautetta!

Kerro meille mistä haluaisit tulevissa uutiskirjeissämme lukea! Lähetä palautetta: kirsi.heikkila(a)aut.fi
Jos et halua vastaanottaa sähköistä uutiskirjettämme, klikkaathan kirjeen alaosassa olevaa linkkiä, jota kautta pääset poistamaan itsesi postituslistaltamme.